Dezvăluie miturile. „Examen” Christian Mungiu în cinematografe. [RECENZJA]

Dezvăluie miturile.  „Examen” Christian Mungiu în cinematografe. [RECENZJA]

Christian Mungiu Totuși, cel mai important, alături de Christie Puyo, este un reprezentant al Noului Val roman. În timp ce colegul său s-a dovedit un maestru în vopsirea exotică, puterea artistului „în spatele dealurilor„Reprezintă realism semi-documentar și seriozitate morală. Aceste două trăsături pot fi văzute și în”examenulUn film pătrunzător despre conflictul dintre beneficiile imediate și valorile abstracte.

Înainte de a intra în spatele camerei, Mungiu a lucrat o vreme ca profesor și jurnalist. Este ușor de observat că experiențele pe care le-a câștigat în acea perioadă i-au influențat gândirea despre cinema. Chiar și astăzi, artistul român își inspiră uneori poveștile cu reportaje de presă. Deși Mungiu folosește teme uluitoare precum avorturile ilegale sau exorcismele monahale, în lucrările sale nu se limitează la căutarea senzațiilor ieftine. În filmele romane, poveștile personajelor individuale fac întotdeauna parte dintr-un peisaj mai larg și pot constitui baza pentru elaborarea unor prognoze care se potrivesc întregii comunități.

Nu a fost diferit la debutul complet al lui Mungiu…”vest”. Filmul, păstrat ușor forțat în estetica comică, nu corespunde realizărilor ulterioare ale artistului, ci ne introduce în lumea obsesiilor sale obiective. Lucrarea lui Mungiu, care corespunde titlului ei, spune povestea unor tineri obosiți de cotidianul roman și care vor să-și schimbe soarta călătorind în străinătate. După cum vă puteți imagina cu ușurință, regizorul își propune să expună naivitatea pernicioasă a unei astfel de gândiri. Subiectul abordat la momentul respectiv – menționat și în marjele din „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile„eu”în spatele dealurilor– S-a dovedit încă o dată a fi o inspirație pentru Mungiu în timpul „Examenului”.Personajul principal, doctor Dintr-un oraș de provincie, a dat dovadă de o hotărâre puternică de a-și trimite fiica la studii în Anglia. Regizorul român dezvăluie cu măiestrie, pas cu pas, caracterul deosebit de misterios al comportamentului omului. Romeo, care nu vrea ca copilul lui să sufere de afecțiunile realității romane, o întărește în același timp. Până la urmă, exact așa trebuie să explice implicarea eroului într-o rețea de corupție, nepotism și compromisuri corupte pentru a-și ajuta fiica să obțină cel mai bun rezultat la examenul de bacalaureat.

READ  În Germania „segmentată piața vaccinate și nevaccinate”? Nu este Germania. Noi explicam

Deși Roma nu i-au plăcut aceste lucrări, regizorul nu încearcă să-și demonizeze personajul. Un bărbat face greșeli, dar motivele însoțitoare pot fi considerate nobile. La urma urmei, Roma se străduiește pentru bunăstarea celui mai apropiat om și protejează copilul de sentimentul de stagnare și apatie care îi însoțește pe aproape toți cei din jurul lui. Înțelegerea lui Mungiu despre erou se datorează probabil faptului că testul s-a dovedit a fi o lucrare foarte personală. În aproape fiecare interviu, artistul român afirmă că cel mai recent Film Dedicată fiilor săi, povestea lui Romeo este o scuză pentru el să se gândească la natura paternității.

Toate acestea nu înseamnă, desigur, că Mungiu și-a pierdut cumpătul pe undeva ca artist angajat. În „Egzamen” se concentrează, de exemplu, pe situația dificilă a femeilor romane. Regizorul afirmă că Romeo, deși își iubește fiica, încearcă în mod clar să o controleze și să-și refuze dreptul de a lua singur decizii de viață. Nocivitatea modului de gândire patriarhal, subliniată în ultimul film, este stigmatizată de Mungiu în „4 luni, 3 săptămâni…”. Deși directorul, care a primit Palme d’Or, s-a întors în perioada dictaturii lui Ceaușescu, era clar că înrobirea individului de către sistemul expus nu era doar domeniul trecutului. Aceste presupuneri au fost confirmate câțiva ani mai târziu în În spatele dealurilor, care indica existența unor instituții contemporane – în speță Biserica Ortodoxă – destul de capabile să susțină afecțiunile regimului precedent.

READ  De unde a venit mâna „miercuri”? Răspunsul este mai ciudat decât spectacolul în sine

Filmele revelatoare ale lui Mungiu au dovedit lecții de patriotism critic. Deși regizorul este uneori lipsit de cult și credință în patria sa, se vede că este motivat de un interes emoționant pentru realitatea înconjurătoare. Poziția regizorului român cere curaj, ceea ce este cu atât mai impresionant cu cât realizatorii polonezi sunt încă reticenți în a aborda tema compromisurilor cu tranziția politică. Universal Pentru întreaga lume postcomunistă, remarcile lui Mungiu merită recunoștința și atenția noastră deosebită în această situație.

Examen; România, Franţa, Belgia 2016; direcţie: Christian Mungiu; Distributie: film Gutek; Timp: 128 minute