Jurnalismul în a doua Republică Polonă – Partea a doua – Din seria „Calea prin independență” | Ostro Wilkopolski

Jurnalismul în a doua Republică Polonă – Partea a doua – Din seria „Calea prin independență” |  Ostro Wilkopolski
Mieczysław Grydzewski pe fundalul vignetei „Wiadomości Literackie”. Foto: Wikimedia Commons/DP

Articolul 105 din Constituția din martie 1921 spunea cu mândrie: „Libertatea presei este garantată. Niciun sistem de cenzură sau licențiere a publicațiilor editoriale nu poate fi introdus. (…) Ziarele și publicațiile naționale (…) nu pot fi restricționate în publicarea lor în teritoriul Republicii Polone.” (…)”. Întrucât am publicat un articol separat despre cenzură în a doua republică poloneză în „Kurierul lui Ostrowski” (în februarie 2023) (încă disponibil pe site-ul ziarului nostru), să ne uităm acum la oferta politică și tematică diversă a presei poloneze în perioada interbelică. perioadă.

I. Politica

Trei cercuri politice puternice au concurat pentru stăpânirea spiritelor în societatea poloneză în perioada interbelică. Mișcarea naționalistă, socialistă și țărănească, pentru că mă refer la aceste cercuri, geneza răscoalei merge înapoi la vremea sclaviei sub împărțire. Restaurarea independenței a dat activiștilor și susținătorilor acestor mișcări o vigoare publică atât în ​​activitățile de partid, cât și în propaganda în presa poloneză. În primul deceniu al celei de-a doua republici poloneze, dreapta poloneză și-a consolidat dominația pe piața presei. În anii 1920, Endecja și partidele naționale creștine din Polonia au difuzat peste 20 de ziare la nivel național, cu un tiraj anual de aproape 45 de milioane de exemplare. Titlurile de pe piața presei au fost: Gazeta Warszawska, un ziar național democratic, reînviat în 1918 și Rzeczpospolita, publicat de Partidul Național Creștin din Varșovia în 1920. Cracovia nu a fost mai rău. Acolo au apărut ziarele de opinie „Czas” și „Głos Narodu”. La Katowice naționaliștii aveau ziarul „Pologna”, iar la Vilnius, din 1922, ziarul de centru-dreapta „Słowo”, susținut de proeminentul jurnalist Stanislav Kat Mackiewicz, s-a bucurat de o mare popularitate. Socialiștii au concurat feroce cu național-democrații, al căror jurnalist de pionier, „Robotnik”, cu o tradiție conspirativă care datează dinainte de 1918, a fost distribuit în toată țara în medii urbane și ale clasei muncitoare. În general, Partidul Socialist Polonez nu a fost cu mult în urma Partidului Naţional Democrat în domeniul propagandei politice. Este suficient să spunem că în anii 1920 socialiștii au publicat (dar mai ales pe plan local) până la 50 de titluri de ziare. Pe de o parte, Stânga Comunistă avea propriul „stindard roșu”, a cărui amploare era greu de determinat, deoarece ziarul a fost publicat ilegal după ce Partidul Comunist a fost interzis de către autoritățile celei de-a doua republici poloneze. Mișcarea țărănească din Polonia a fost reprezentată de săptămânalul Wyzwolenie publicat de Polskie Stronnictwo Ludowe Wyzwolenie al lui Stanislav Thugut, dar mai ales de Cracovia Piast, care era membru al puternicului Partid Țărănesc Polonez Piast condus de Wincenty Witos. În 1931, după unificarea Mișcării țărănești poloneze, Zielony Standar s-a ridicat în prim-plan în presa țărănească poloneză – publicată până în zilele noastre! Peisajul ideologic al jurnalismului din a doua republică poloneză s-a schimbat după lovitura de stat din mai din 1926, iar ziarele și revistele care susțineau deschis tabăra guvernului Sanacja au câștigat putere. Deja în iulie 1926, partidul lui Piłsudski a început să publice ziarul „Głos Prawdy”, care a fost redenumit „Gazeta Polska” în 1929 (titlul este încă pe piața de presă poloneză și susține, de asemenea, activitățile lagărului guvernamental din a treia Republică Polonă) . În Silezia, membrul lagărului Sanation era „Polska Zbrojna”, la Varșovia „Kurier Poranny” și la Vilnius „Kurier Wileński”. În plus, revista „ABC – Current, Non-Partid, Interesting” creată în septembrie 1926 și „Wieczór Warszawski”, apărută din 1928, au definit clar partea pro-Pilsudski a scenei politice. Simpatia politică s-a manifestat și în ziarele care nu erau afiliate oficial niciunui partid politic sau tabără. De exemplu, „Kuryer Warszawski” a simpatizat cu Partidul Național Democrat și cel mai puternic ziar al celei de-a doua republici poloneze, adică „Ilustrowany Kuryer Codzienny” de Marian Děbrowski, se potrivește și susține în mod clar romanul mișcării țărănești poloneze PSL „Piast”. „.

READ  Festivalul de Film de la Cracovia 2023: cunoaștem câștigătorii

În al doilea rând, divertisment

Perioada interbelică a pus bazele așa-numitului tabloid al mesajului jurnalistic. Divertismentul „ieftin”, bârfele din viața înaltei societăți, precum și evenimentele sportive au stat la baza creării multor titluri de ziare. Primul editor care a înțeles că cel mai simplu mod de a ajunge la un cititor de masă cu un mesaj scurt și incitant a fost Marian Debrowski, magnatul presei al celei de-a doua republici poloneze, despre care a fost deja menționat de multe ori. Și toate ziarele din Palatul Dąbrowski au grijă de Prasy, cum ar fi „Ilustrowany Kuryer Codzienny” (celebrul Icak), ziarul de amiază „Tempo Dnia”, „Vrăbii pe acoperiș” și sportul „Tempo” au îndeplinit criteriile tabloidului. Titlurile articolelor „țipau” din ziare, textele erau scurte și sincere, iar selecția imaginilor a atras atenția cititorului. Alte ziare publicate în Polonia în anii 1920 și 1930 au urmat pe urmele lui Dąbrowski. Informacyjny i Telegrafowy” publicată la Varșovia din 1922 și numită „Kurier Czerwony” din 1925 (dar nu avea nicio legătură cu comunismul – era cerneala roșie folosită pentru tipărire care marca numele hârtiei). Butkiewicz a urmat exemplul în anii 1930 prin introducând titluri precum: „Dzień Dobry”, „Bună seara”, „Express Ilustrowany”, „Express Wieczorny Ilustrowany”, precum și „Przegląd Sportowy” și „The Weekly Cinema”. Este suficient să menționăm despre cariera strălucitoare a lui Przegląd Sportowy că ziarul este publicat și astăzi, deși, din păcate, nu este publicat de un editor polonez.

Fenomenul „Wiadomości Literackie”.

Primul număr al revistei „Wiadomości Literackie” a fost publicat pe 6 ianuarie 1924. Revista a fost fondată de Mieczysław Grydzewski (inițial Mieczysław Grützhändler, mai târziu Grycendler) (1894-1970), un istoric polonez de origine evreiască, asociat cu mediul artistic de origine evreiască. A doua Republică Polonă. La început, adică în anii 1920, Gridzewski și-a concentrat revista săptămânală în principal pe subiecte literare, dar treptat, la începutul anilor 1930, a transformat ziarul într-o revistă cu probleme, tratând și subiecte sociale, culturale și politice. Jurnalul (care a fost publicat într-un tiraj de 15.000 de exemplare) nu avea un profil strict politic și prezenta puncte de vedere considerate în perioada interbelică (și și astăzi) drept liberal-democratice. Wiadomości Literackie a fost unul dintre marile fenomene culturale ale perioadei interbelice. Toți skamandriții (Tuwim, Słonimski, Lechoń, Wierzyński etc.) au publicat articole în săptămânal, dar și, printre alții, Stefan Syromski, Andrzej Strog, Tadeusz Boy-Celinski, Ksawyer Brozynski, Karol Erzykowski, Bruno Schulz și Melchior Wackowic. Lista este foarte lunga! După cum scrie Mirosław Supruniuk în articolul „Mieczysław Grydzewski a murit în urmă cu 50 de ani” (portalul Przystanek Historia): Wiadomości Literackie nu avea nicio ideologie, nici dogmă, nici ideologie, nici artă, nici „luptă pentru Polonia”, nici un mod bolșevic de a reforma lumea; fiecare aspect al vieții literare și artistice avea drepturi egale să apară în acest jurnal. Totuși, eclecticul „Wiadomości Literackie”, așa cum trebuia să fie numit, nu a fost pe placul multora. A provocat ezitare și uneori furie și iritare a colegilor de muncă”. Să adăugăm imediat că acest eclectism a fost sursa succesului fără precedent al revistei în a doua republică poloneză. Fără teamă de maltratare, se poate spune că „Wiadomości Literackie” a lui Miczław Gridzewski a stabilit mitul care încă înconjoară scurta perioadă a Republicii independente Polone de la începutul secolului al XX-lea, în frumoasa perioadă de pace dintre două mari războaie. Ultimul număr al „Wiadomości Literackie” a fost publicat pe 3 septembrie 1939, iar la 13 septembrie 1939 Mieczysław Grydzewski a părăsit Polonia și a călătorit prin România, Iugoslavia și Italia până în Franța. Din martie 1940 Grydzewski a continuat misiunea „Wiadomości Literackie”, publicând jurnalul „Wiadomości Polskie Polityczne i Literackie”. După căderea Franței în iunie 1940, Gridzewski a plecat în Marea Britanie și acolo, cu o scurtă pauză în anii 1944-1946, a autopublicat revista „Wiadomości” până în 1966. Miczław Gridzewski a murit la 9 ianuarie 1970. cadavrul a fost incinerat, iar cenușa a fost împrăștiată la Golders Cemetery Green Cemetery din Londra. „Wiadomości” a fost publicat la 11 ani după moartea lui Mirosław Grydzewski. Ultimul număr a fost publicat în 1981, iar ultima vrajă jurnalistică a celei de-a Doua Republici Polone a dispărut irevocabil!

READ  Vreau vara 2022! La ce cifre se aștepta Norbert Byukowski să ajungă în vacanța de vară?

am continuat

Maciej Rysiewicz

Anna Perenna

"Evanghelist zombie. Organizator incurabil. Guru alcool rău. Tocmai Twitter. Antreprenor pasionat."

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read also x