„Nu-mi pasă dacă vom intra în istorie ca barbari”. Adevărul incomod despre Holocaustul Roman [RECENZJA]

„Nu-mi pasă dacă vom intra în istorie ca barbari”.  Adevărul incomod despre Holocaustul Roman [RECENZJA]

Unul dintre principalii autori ai Noului Val roman vizează pentru prima dată amnezia istorică a compatrioților săi. în zgomot „M-am descurcat bine!” Reprezintă sistemul de iobăgie din Țara Românească în secolul al XIX-lea, care a degradat romii și evreii la nivelul de sclavi. în document „Națiunea moartă” El a amintit de antisemitismul și masacrele care au fost scoase din conștiința colectivă a românilor până astăzi. Acum a revenit cu o altă recenzie puternică în filmul provocator „Movie in a Movie”.

„Nu-mi pasă dacă vom intra în istorie ca barbari” – această declarație inumană a Mareșalului Iona Antonescu În Guvernul României, în vara anului 1941, a autorizat epurarea etnică în regiunile Basarabia, Bucovina și Transnistria. Se estimează că a fost sub dictatura fascistă a lui Antonescu moartea 300-400.000 de evrei au fost uciși – mai mulți au murit numai în mâinile germanilor. Dar, așa cum susține personajul principal al lui Judd, regizoarea Mariana Marin, nu cifrele contează, ci alianța cu Hitler însuși, pe care lumea aproape a uitat-o.

„Barbari” ciudați distrug al patrulea perete al pragului. Vedem o listă de filme cu numele regizorului și apoi al actriței Ioana Iacoub Se îndreaptă direct către cameră și ne spune ce personaj joacă și ne dorește o sesiune reușită. În acest fel, Judd trasează limitele convenției filmului, dar și „adevărul” în sine, care este cuvântul cheie aici.

Eroina este obsedată de acest fapt. Echipat cu o serie de dovezi de arhivă, cum ar fi rapoarte oficiale, scrisori, comenzi, fotografii și în cele din urmă Film Din procesul lui Antonescu, acesta încearcă să organizeze un spectacol de evenimente în fața Palatului Regal din București la scurt timp după ocuparea Odesei de către forțele germane și române, când „în represalii” pentru explozia bombei sovietice în timp ce întârzia aprinderea, Românii au exterminat populația evreiască pe scară largă, acuzată în mod fals de colaborare cu NKVD.

READ  Fanii români au fost revoltați de masacrul cu Polonia. „Spectacolul a fost penibil”.

Artista aspirantă îl face pe regizor însuși grozav: prin arta ei vrea să facă națiunea să reflecte. Dar din moment ce adevărul incomod este total nedorit, Marin trebuie să facă față unei lupte inegale împotriva birocrației și chiar a propriei sale echipe de naturaliști care sunt recrutați imediat.

Nu tuturor le place viziunea „subversivă” a spectacolului. Bătrânii se plâng de chemarea „inutilă” a viitorilor demoni. Este clar că liderii grupurilor de reconstrucție „știu mai bine” și cer mai multă autenticitate, vărsare de sânge fals și efecte pirotehnice. Entuziasmul populației în timpul audițiilor pentru rolurile naziștilor este, de asemenea, important, în timp ce aproape nimeni nu vrea să joace rolul evreilor și nimeni deloc.

Dar și mai interesantă este ciocnirea dintre Mariana și inspectorul local Movila (cunoscut din „Ephrim”! Alexandru Dabiga), care a dat prima undă verde proiectului, dar a văzut ce se întâmplă, a vrut să o liniștească pe artistă și să o convingă să diminueze tonul „antiroman”. Și astfel, în dezbateri filosofice furtunoase, două viziuni asupra lumii se ciocnesc, iar relativistul cinic Mauville se dovedește a fi un adversar dificil și pune la treabă din ce în ce mai greu, decât exprimarea îngrijorării unui public de copii, prin imposibilitatea presupuselor fapte („The evenimentele sunt istorice – spune el – doar pentru că istoricii au scris Despre ele”), pentru a pune la îndoială sensul întregului proiect, întrucât sunt subiecte abordate cu mai multă reticență.

READ  Oscar 2021. Ida Kameska - Cine este actrița poloneză nominalizată la un Oscar?

„De ce nu faci o piesă pentru tati. Genocidul german herero din NamibiaCa actriță Ioana Iacob – pentru că s-a prezentat la noi la început. Sunt siguri că „nu au dreptul”? Judd lasă această problemă la latitudinea privitorului să decidă. Cearta Marianei cu Movilla este mult mai subtilă decât cea în propria sa cultură conflict Un artist perfect cu un cenzor fără suflet. Movila trezește uneori simpatie, în timp ce „misiunea morală” a Marianei contrastează cu dragostea ei discutabilă din punct de vedere moral cu un pilot căsătorit. Ironia uluitoare a regizorului rezonează aici, de parcă Judd s-ar fi întrebat cine i-a dat dreptul de a instrui pe alții.

„Barbarii” este un exemplu rar de film cultivat, non-tehnic în același timp. Personajele alternează cu citate din intelectuali români de seamă precum Emile CioranȘi Mircea Eliade dacă Lucien Bentellyacces la ideile lui Marx menționate mai sus, Hanna Arendt, Ludwig Wittgenstein, și au citit porțiuni lungi de cărți cu voce tare. Cu toate acestea, nu este niciodată pretențioasă, întotdeauna cu vioiciune, umor și inteligență.

Filmul tratează istoria în măsura în care arată un proces discutabil al creației sale printr-o iluzie, o iluzie a realității. Judd subliniază, în scenele finale îngrozitoare, că efectul se poate întoarce deseori, atunci când bârfele de câmp se adună aplaudă la vederea uniformelor naziste, huiduind Armata Roșie și, în cele din urmă, aplaudând exterminarea evreilor. Pot romanilor moderni, care sunt oameni destul de obișnuiți, să nu le pese nici dacă vor intra în istorie ca barbari? Sau poate că această mulțime apatică este și asta actoriȘi pluginurile și managerul caută în mod deliberat să atragă atenția asupra problemei?

READ  Hoia Baciu: În interiorul celei mai bântuite păduri fantome din lume

„Este uimitor câte probleme prin care poate trece un individ sau o întreagă națiune pentru a nu se privi într-o oglindă sunt atât de neiertători”, a scris el. James Baldwin În povestea „Azi dimineață, în această seară, foarte repede”. Filmul lui Judd este un apel la un examen de conștiință lipsit de milă, un eseu despre „singura viziune adevărată”, o pledoarie de a nu se angaja selectiv cu istoria. Și, de asemenea, un memento îngrijorător pentru Europa despre asta Fiecare genocid începe cu o limbă.

„Nu mă interesează dacă intrăm în istorie ca barbari”, România / Germania / Bulgaria / Franța / Cehia 2018 dirhami. Radu Good, Distributie: Aurora Films