Pamphyr. Un monstru care vrea să fie om [RECENZJA]

Pamphyr.  Un monstru care vrea să fie om [RECENZJA]

O poveste despre contrabandiştii care operează la graniţa româno-ucraineană. Pe fundal, costume de carnaval și măști legate de folclorul ucrainean.

Numele și prenumele ucraineni sunt scrise în text conform traducerii oficiale a alfabetului ucrainean în latină.

________________

când Pamphyr A fost prezentat la Cannes anul trecut și a primit ovație în picioare de șase minute, urmată de comentarii entuziaste în presă. În film, regizorul Dmytro Sokholitky-Sobchuk, făcându-și debutul în lungmetraj, a combinat genul cinematografic cu propria sa viziune asupra realității înconjurătoare, amestecând influențe creștine și păgâne, aderând îndeaproape la tradițiile locale. Locația, limba, condițiile politice, sociale și economice sunt de mare importanță aici. Personajul principal însuși este, de asemenea, important, fiind un simbol al unei anumite atitudini care caracterizează națiunea, și nu doar Ucraina – „Fii un monstru, dar rămâne om”.

Eroul filmului este Leonid (Olexander Yatsentyuk), care are porecla „Pamphyr”, care înseamnă stâncă și un simbol al forței, statorniciei și al unei poziții neclintite. A fost departe de orașul natal de multă vreme pentru că a început să lucreze în Polonia. S-a întors doar pentru a-și prelungi viza. Soția sa Olena (Solomiya Kirilova) și fiul Nazar (Stanislav Potiak) îl așteaptă. Fiul nu vrea ca tatăl său să se întoarcă în străinătate înainte de tradiționalul carnaval, așa că arde actele tatălui său necesare plecării. În acest proces, el dă foc și bisericii, poate accidental din cauza lipsei de pricepere în folosirea focului, dar poate intenționat pentru că atitudinea lui față de biserică este ambivalentă, așa cum este cazul unui număr tot mai mare de tineri. Pentru a găsi bani pentru a reconstrui „Casa lui Dumnezeu”, tatăl băiatului este nevoit să revină la contrabandă – contrabandă cu țigări prin Bucovina.

Bucovina este situată la granița româno-ucraineană, aproape de granița cu Moldova. Este, așadar, o regiune multiculturală și, de asemenea, constituie un „coridor către Europa”, întrucât România aparține Uniunii Europene, spre deosebire de Ucraina. Din acest motiv, regiunea a devenit un domeniu de activitate preferat pentru tot felul de contrabandişti, care sunt un coşmar pentru autorităţile locale şi agenţiile de stat, dar şi o cauză de conflicte în lumea interlopă, unde are loc o luptă pentru dominaţie şi influenţă. Au fost săpate numeroase tuneluri subterane, iar deasupra lor se află o pădure învăluită în ceață, prin care contrabandiştii aleargă cu ajutorul unor stimulente pentru a-și îmbunătăți condițiile de viață. Ideea de a trece frontierele de stat ascunde gândul de a depăși barierele umane. Există vreo linie de graniță pe care o persoană nu o poate trece?

READ  Fură mașini în câteva secunde cu „Game Boy”. Video de supraveghere

În descrierea intrigii am menționat tradiționalul carnaval. Este vorba despre festivalul Malanka, despre care Dima Sobchuk a filmat deja un film – un documentar de lungime medie Krasna Malanka (2013). Este o sărbătoare derivată din credințele și mitologia păgână – în producția în cauză, nu este folosită doar pentru documentarea tradițiilor locale, ci are și o mare importanță pentru intriga și caracterul personajelor. Costumele și măștile pregătite pentru carnaval vă permit să vă cufundați în lumea magică, măcar pentru o clipă. De exemplu, o persoană care este slabă fizic și mental își poate ascunde slăbiciunile sub masca unui monstru. Dar pentru Bamphier, costumul de carnaval servește un alt scop – ascunde natura lui de monstru, făcându-l să piardă treptat legătura cu familia sa. Mai întâi, a distrus relația cu tatăl său, apoi a încălcat jurământul pe care l-a făcut soției sale, dar încearcă cu orice preț să reconstruiască relația cu fiul său. Abia aici își vede șansa de a se răscumpăra.

Oleksandr Yatsentyuk în film "Pamphyr" (2022)

Pamphyr Cu tehnica sa elegantă, este mai aproape de cinematograful independent, dar – surprinzător – la acest proiect au participat reprezentanți din șase țări: Ucraina, Franța, Polonia, Chile, Luxemburg și Germania. Pe partea poloneză, sprijinul a fost oferit de Madants, reprezentat de Bogna Szewczyk. Procesul de editare a durat șapte luni sub supravegherea mogulului Nicodem Shabior, care a tăiat 40 de minute de material care avea inițial 140 de minute, dând filmului ritm, energie și coeziune vizuală. Cu toate acestea, filmul ajunge în cinematografele poloneze cu o întârziere de un an, iar filmul este responsabil de distribuția sa. Film gotic.

Acțiunea lui Dima Sobciuk a fost efectuată înainte de invazia rusă a Ucrainei (24 februarie 2022), dar agresiunea rusă împotriva Ucrainei a început cu opt ani mai devreme. Ca urmare a celor de mai sus – și așa cum a subliniat însuși regizorul – intriga povestită de film și dilemele personajului principal sunt o alegorie pentru acest conflict. Nicio alegere în această situație nu va fi bună sau rea, fiecare decizie implică un risc, totuși trebuie să o faci și să suporti consecințele. Pentru tine, familia ta și țara ta. Evenimentele de pe Frontul de Est sunt traumatizante pentru multe familii. Printre victime s-a numărat și Volodymyr Chorny, un scenograf care a lucrat la platoul filmului în cauză, care a murit în regiunea Luhansk la 9 mai 2023.

READ  România înăsprește restricțiile de intrare. Motivul este noua variantă de Omikron

Cadru din film "Pamphyr" (2022)

Este posibil ca filmul să fie vizionat puțin diferit un an mai târziu, pe măsură ce conflictul de la granița noastră de est escaladează de-a lungul timpului, fără sfârșitul în vedere, dar este puțin probabil să culmineze cu un carnaval de sărbătoare. Acest film merită vizionat pentru că regizorul a reușit să găsească un mijloc de aur între cultura ucraineană prezentată folosind dialectul huțul, ritualurile locale și deschiderea față de influențele occidentale. Aceste inspirații apar, de exemplu, în portretizarea personajului principal – Leonid (un mare rol al lui Oleksandr Yatsentyuk), care este ca eroii occidentali, nobil, dar cu un trecut rușinos. Sunt sigur că toată lumea este familiarizată cu subiectul ultimei misiuni aici. Eroul s-a așezat, a obținut un loc de muncă cinstit și a promis că își va lăsa trecutul criminal în urmă. Cu toate acestea, într-o situație critică, trecutul revine ca un bumerang. Fostul criminal trebuie să facă un alt „furt”, care se dovedește a fi cel mai greu de realizat.

Nu este o lucrare plăcută de citit, pentru că scopul creatorilor nu a fost să distreze, ci să distreze. Singura mea rezervă este că finalul ar fi putut fi mai interesant din punct de vedere al descrierii lui Malanka, astfel încât semnificația acestei sărbători ucrainene să poată fi înțeleasă mai bine. Este posibil să fi fost tăiat una sau două înregistrări lungi în timpul editării. Dar s-a păstrat ceva mai valoros – un portret psihologic precis al personajului principal. La urma urmei, titlul indică clar că se pune accent pe oameni, iar întreaga atmosferă de carnaval este doar un supliment. Un alt punct culminant este decorul vizual (fotografii de Nikita Kuzmenko) inspirat din picturile lui Hieronymus Bosch și Pieter Bruegel. Nu merită să puneți acest film într-un gen anume – nu este un thriller, o poveste criminală sau un western, în ciuda tropilor din cei trei. Este o poveste fatalistă despre ispășire, trecerea granițelor și lupta pentru un mâine mai bun.

De profesie inginer, absolvent al Universității de Tehnologie din Lublin. Fondator al blogului Panorama Kina (panorama-kina.blogspot.com), unde încearcă să promoveze cinematograful vechi uitat. Un fan al poveștilor crime noir, al filmelor western, al dramelor istorice, al dramelor cu samurai, al filmelor de groază gotice și al cinematografiei italiene și franceze. Din 2016, el este „Cinematic Pearl Diver” al film.org.pl. El colaborează cu echipa TBTS (theblogthatscreamed.pl) și Savage Sinema (savagesinema.pl). El a scris anterior pentru revistele online Magivanga (magivanga.com) și Kinomisja (pulpzine.pl). A participat la crearea bazelor bazei de date Western (westerny.herokuapp.com). Este coautor al lucrărilor 1000 Films That Make Cinema History (2020) și European Cinema of the 4 Genres (2023).

Vezi alte articole ale autorului >>>