„Prost”: recenzie a filmului Tomasz Wasilewski de Karlovy Vary

spune asta Tomasz Wasilowski A făcut un film despre dragoste, care nu înseamnă nimic, pentru că poveștile anterioare s-au concentrat întotdeauna pe dezvoltarea acelui sentiment. De la inceput „În dormitor” de mentionat „Zgârie-nori curgătoare” după, după „Statele Unite ale Iubirii”. De asemenea, era clar că o face perfect de fiecare dată, evoluând nu doar ca regizor, ci și ca om. Aș risca să spun asta „prosti” Nu ar fi putut să apară mai devreme. Având în vedere subiectul la îndemână, acest film a necesitat o maturitate excepțională în ambele domenii. Deci nu se transformă într-un argument trecător sau într-o terapie de șoc, ci mai degrabă într-o declarație artistică valoroasă, echilibrată emoțional, despre o problemă dificilă.

Însuși Wasilewski susține că „Proștii” este o poveste despre cea mai dificilă față, în opinia sa, a iubirii. Este legat de relatarea Marlinei, în vârstă de șaizeci și doi de ani (Dorota Kulak(cu Tomasz)Łukasz Simlat). Și se pare că jena și confuzia care apare aproape de la primele vederi pe chipul femeii pot fi cauzate de această diferență de vârstă. La urma urmei, clișeele sociale sunt atât de obișnuite cu faptul că atunci când apar astfel de situații, de obicei este opusul cel care asociază un bărbat în vârstă cu o femeie mult mai tânără.

Eroina ascunde ceva ce noi, telespectatorii nu știm încă. Wasilewski dezvăluie cumva secretul incestului, într-un cadru de ecran complet lipicios. Fără a exagera sau a căuta senzația, nu reduceți sentimentele care există între personaje la acest singur fapt. Ea adoptă perspectiva unei femei mature a cărei întreaga viață a fost marcată de dileme dureroase. Când, în sfârșit, i s-a părut că și-a găsit un spațiu relativ sigur pentru ea, al doilea fiu al ei, bolnav în stadiu terminal, vine la ea. Astfel, bucată cu bucată, se pare că lumea Marlinei se prăbușește inevitabil, iar aceasta intră din nou în rolul uitat de mamă de la o amantă.

Tomasz Wasilewski, a cărui idee pentru acest film s-a maturizat de câțiva ani, se adâncește adânc în butoiul de tabu. Vorbește despre oameni extrem de excluși, care lucrează la periferia societății, ceea ce se reflectă bine în locul izolat de coastă în care are loc mișcarea „proștilor”. Totuși, filmul său nu are nimic de-a face cu un eseu sociologic sau cu o piesă morală, ce este și ce nu este permis și se concentrează mai degrabă pe sentimente. Cele care sunt vizibile la prima vedere, dar sunt poate mai subtile, dislocate și frustrante. De la vinovăție la nesiguranță la disperare. Toate acestea sunt clar vizibile pe fața Dorotei Kulak, care a refuzat rolul lui Wasilevsky de trei ori. Până la urmă, și-a permis să se convingă, dar este greu de înțeles teama și provocarea pe care rolul Marilyn trebuie să fi fost pentru ea.

Pentru mine, „Dumb” este cinema de mare risc, un proiect a cărui cheie a fost un sentiment de încredere și securitate absolută. Așa că nu este de mirare că regizorul polonez s-a înconjurat de un grup de vedete. În afară de Kolak și Simlat menționate mai sus, ei joacă și aici Katarzina HermannSi Marta Neradkevic Si Tomas Tendyk. Operatorul roman Oleg Mutu care a lucrat cu el Christian Mungiucare de fapt a făcut „Statele Iubirii” cu Wasilewski. În orice caz, aspectul vizual, care este în mare măsură concentrat pe natură, este aici foarte sugestiv, completând ceea ce, din diverse motive, personajele nu pronunță.

Nu mă îndoiesc că „proștii” vor împărți audiența. Mi-e teamă că, din cauza subiectului controversat, pot fi o țintă ușoară pentru unii, mai ales într-o societate în care dialogul nu este punctul său cel mai puternic. Dar creatorii trebuie să fie pregătiți pentru asta. Acest film mi-a lăsat o întrebare enervantă în cap. Ce fac dacă o rudă confirmă că are aceeași relație ca eroii filmului Wasilewski? Nu cred că pot răspunde încă.

7/10

„prosti”, mănăstire. Tomasz Wasilewski, Polonia 2022, distribuitor: Gutek Film, premiera cinematografică pe 12 august 2022.

READ  Preproiecția filmului românesc „Raze X” joi, 11 mai, la cinematograful Agrafka din Cracovia.